Hoofdstuk 6                         Voorbeelden van Technologische Oplossingen

Afval

Het afval moet opgehaald blijven worden. Kan dat ook georganiseerd worden zonder geld? het antwoord is ja. Ten eerste moeten spullen, goederen veel langer mee gaan dan vandaag de dag. Hierdoor wordt de afvalberg kleiner. Vrijwel alle wegwerpproducten moeten van de markt verdwijnen zodat de afvalberg geen buitenproportionele afmetingen heeft. Een nieuwe koelkast, radio of computer moet voortaan 100 jaar meegaan. Als dat door technologische tekortkomingen nog niet lukt moet er in ieder geval het streven zijn dat een product minstens 100 jaar meegaat. Producten die weg gegooid worden maar niet kapot zijn mogen niet in de vermaler van een vuilniswagen terecht komen. In Amsterdam zijn in de straten ondergrondse huisvuilcontainers geplaatst. De vuilniswagen komt daar een stuk minder vaak langs omdat het huisvuil geperst wordt. Onderin de afvalpers-container is een laag waar vocht wordt opgevangen. Dit is met enige nabewerking een soort biobrandstof. Eenmaal in de afvalcentrale wordt er elektriciteit gemaakt met deze brandstof. Al het overige, droge afval wordt gescheiden. IJzer wordt met magneten opgevangen, papier wordt ook apart weggeblazen en opgevangen. Aluminium wordt met aluminiummagneten opgevangen, enfin aan het eind van de sorteerrit die het afval maakt blijft wat puin en hout over. Het puin wordt vergruisd en als onderlaag voor wegen gebruikt en met het hout wordt weer meer verstookt en energie gewonnen. Dat is de richting waarin alle afvalcentrales van een land zouden opmoeten gaan. Het afval krijgt zo een goed doel. Bovendien is het fenomeen afvalberg verleden tijd. De grondstoffen die uit de afvalberg komen zullen nooit genoeg zijn voor de behoefte aan grondstoffen van een land zult u misschien denken, maar het is in ieder geval een grote bijdrage aan de totale benodigde hoeveelheid grondstoffen.

Hennep

Producten als wegwerpaanstekers kunnen op deze manier gerecycled worden. Maar het is natuurlijk nog beter als dergelijke producten niet meer te koop zijn maar er alleen navulbare aanstekers bestaan die 100 jaar meegaan. Dat is technisch gezien vrij eenvoudig en zou zelfs in een kapitalistische maatschappij voor rokers op de lange duur goedkoper zijn. Met het gebruik van hennep als grondstof voor vervanging van op olie gebaseerde plastic producten is erg veel mogelijk. Als we even terug in de geschiedenis van Nederland in de 17e eeuw gaan zullen we zien dat alle scheepstouwen en -zeilen van hennep gemaakt waren. 300 Jaar later is de technologie zo ver gevorderd dat we broeken, t-shirts, schoenen, autocarrosserieën, karton en papier van hennep kunnen maken. Deze zeer snel groeiende plant is dé oplossing voor de grondstoffenaanvoer van een geldloze maatschappij. Het zal wellicht nog niet mogelijk te zijn om staalconstructies te vervangen, maar er is in ieder geval minder metaal nodig in een maatschappij als alle omhulsels hennep als basisgrondstof hebben.

Ruilhandel

Er zijn in Nederland geen ijzerertsmijnen maar als die er wel zouden zijn in andere delen van de wereld waar men wilt overschakelen op een geldloze maatschappij dan is staal één van de producten waar we een internationale ruilhandel mee moeten gaan houden. Elk land heeft weer andere voordelen en door het uitruilen van elkaars voordeel wordt elk land beter. Dat geldt zowel voor handel op kapitalistische basis als voor geldloze ruilhandel. Op deze manier, via ruilhandel tussen landen onderling, kan men aan alle producten komen. Om terug te komen op Nederland; Amsterdam is uniek met zijn afvalenergiecentrale. Dit concept is wellicht uitruilbaar met een ijzerertswinnend land. Bij deze ruilhandel moet men niet precies uitmeten wat hoeveel waard is en wat men er voor moet terug krijgen. De basisgedachte is namelijk dat alles in overvloed aanwezig is.

Liefde

Mocht het echter zo zijn dat met kapitalistische landen wordt gewisseld van producten dan dient er een andere modus gevonden te worden. Een deel van de overvloed van een geldloos land moet dan via ouderwetse handel worden omgezet in de munteenheid van het kapitalistische land zodat men het gewenste product kan kopen. Nu moeten geldloze landen wel erg precies zijn met hoeveel geld ze krijgen in ruil voor de geleverde goederen. Want in een kapitalistische economie neigen bedrijven ertoe allerlei redenen te verzinnen om zo goedkoop mogelijk in te kopen. Daarom moet de wereldmarktprijs die er nog bestaat zo nauwkeurig mogelijk worden aangehouden, en het liefst moet men daar boven verkopen aan een kapitalistisch land. Want producten uit een geldloze samenleving zijn uniek in een kapitalistisch land en hebben een meerwaarde ten opzichte van in een kapitalistische economie geproduceerde goederen. Ze zijn namelijk met liefde gemaakt.

Vervanger

Liefde is de grote vervanger van geld. We zouden het begrip geldvrije samenleving ook kunnen vervangen door liefdemaatschappij. Dit staat dan tegenover de kapitalistische maatschappij. Het lijkt dan echter net alsof in een kapitalistische maatschappij helemaal geen liefde bestaat. Uit liefde voor de medemens willen we natuurlijk niet anderen beschuldigen van liefdeloosheid. Daarom is het veiliger over een geldvrije maatschappij te spreken. Het kapitalisme is een tijdelijk systeem dat weliswaar zeer slechte kanten heeft, maar de meeste mensen die in zo'n systeem geboren worden valt weinig te verwijten op persoonlijk vlak. Als men niet weet dat het anders kan, kun je mensen niets kwalijk nemen.   

Technologie

Technologie moet de drijfveer van de samenleving worden. Allerlei zaken die nu elektriciteit nodig hebben moeten op een andere manier georganiseerd gaan worden. Eén recente verbetering in energieverbruik is de ledlamp. Maar we moeten wel serieus kijken naar het totale energieverbruik van een land. Dan blijkt dat in Nederland de afschaffing van de gloeilamp een marginaal effect heeft. Huishoudens gebruiken slechts 25% van de totale energie dus het veranderen van apparatuur binnen huishoudens zal weinig  energiebesparing opleveren. Maar het gaat erom dat zo een maatregel niet alleen komt te staan. Als er honderden kleine maatregels worden genomen dat gaat dat wel degelijk helpen om het stroomverbruik tot aanvaardbare proporties terug te dringen.

Gemiste kans

Bedrijven en instituten gebruiken met hun vele computers en industriële apparaten veel meer elektriciteit. In Nederland is de elektriciteitsrekening van bedrijven per kilowattuur gemiddeld lager dan voor huishoudens. Hier zien we dus dat de overheid in een kapitalistische economie de neiging heeft beter te zijn voor bedrijven dan voor mensen. In België kunnen bedrijven dankzij een subsidieregeling zonnepanelen op hun daken zetten. Bedrijven hebben vaak een groot dakoppervlak wat doorgaans onbenut blijft. Het zou een goede zaak zijn als overal ter wereld maar in ieder geval in landen die duurzaam willen leven dergelijke maatregelen worden getroffen. Subsidie is niet echt een noodzaak; bedrijven moeten gewoon verplicht worden zonnepanelen op hun dak te zetten. Dit kost de bedrijven helemaal niets want na 15 jaar heeft men de investering terug verdiend. Aangezien men minder zou betalen voor elektriciteit zou dit ten goede komen aan de winst. Elk bedrijf wat geen zonnepanelen plaatst mist elke dag een kans. Zonnepanelen gaan 35 tot40 jaar mee, voor bedrijven is het dus een goede investering.

Batterijenterreur

Batterijen zijn vaak een nodeloos vervuilende manier om apparaten van stroom te voorzien. 30 jaar geleden was het eventjes een trend  om zakcalculators van zonnepanelen te voorzien. Maar om de één of andere reden is dat weer afgeschaft, terwijl ze het goed deden. Sommige rekenmachientjes uit de jaren 80 op zonne-energie werken nu nog. Met een beetje research zijn zulke technieken toepasbaar op alle kleine apparaten. De zonnepaneel is ook doorgedrongen tot de mobiele telefoons. Helaas zijn deze producten volgens de fabrikant speciaal voor tropische gebieden bestemd waar veel derde wereldlanden zijn en de elektriciteitsvoorziening slechter is. Het is jammer dat bedrijven zulke technologie niet standaard inbouwen in alle telefoons, daarom moet het verplicht worden door een overheid, wil een overheid duurzame maatregelen treffen. Ook in allerlei landen ver weg van de evenaar schijnt de zon regelmatig en is een zonnepaneel in een telefoon handig. Dit systeem moet verplicht worden in niet alleen telefoons en rekenmachines maar in alle draagbare apparaten zodat we geen batterijen meer nodig hebben.

Molentje

Er bestaan in de markt luchtafvoersystemen die vanzelf op de wind ronddraaien en vervolgens elektriciteit opwekken. Er bestaan ook dezelfde soort systemen  die draaien op een motor. Dat laatste moet verboden worden want er is wind genoeg op aarde om een klein luchtafvoermolentje rond te laten draaien. Alle huidige luchtafvoerpijpen kunnen worden vervangen door een molentje wat energie opwekt.

Knijpkat

In de tweede wereldoorlog bestonden er knijpkatten; zaklampen waar je in moest knijpen met de hand zodat er licht uit kwam. Deze techniek is verbeterd maar toch werkt het gros van de lampen op batterijen. Tegenwoordig kun je met een condensator elektriciteit een uur vasthouden na een paar keer rondgedraaid te hebben. Het systeem werkt misschien nog niet optimaal en vooral de levensduur van de zaklampen moet verbeterd worden, maar uiteindelijk is dit wel een systeem wat werkt. Overigens werken veel knijpkatten uit de tweede wereldoorlog nog steeds dus is het eigenlijk een raadsel waarom een lamp uit 2010 die op dezelfde manier werkt waarschijnlijk hooguit een jaar mee moet gaan. Als er iets steviger materiaal werd gebruikt dan gaat hij al een stuk langer mee. In ieder geval geeft het feit dat knijpkatten van 70 jaar oud het nog doen aan dat duurzame spullen geen utopie zijn.

Pedaalenergie

In 2009 werd in Amsterdam op de Albert Cuyp een dag gehouden die in het teken stond van elektrische aandrijving. Een kunstenaar liet een podium draaien op fietsenergie. Hij verhuurt het podium. Er zijn ook kinderfietsen die een 24 volt condensator aan hun achterwiel hebben hangen. Vervolgens wordt de elektriciteit omgezet in 220 volt. Hier door werkt de licht- en geluidinstallatie van het podium. Dit principe moet niet alleen door kunstenaars gehanteerd worden maar is ook thuis makkelijk. Na een kwartiertje fietsen heb je genoeg elektriciteit om een huis van licht te voorzien. In de fitnessruimte worden allerlei toestellen intensief gebruikt. De beste fitnessapparaten zijn tegenwoordig stekkerloos omdat de bewegingsenergie genoeg is om het elektronische schermpje op het apparaat af te lezen. Maar het kan nog slimmer; de energie kan gelijk naar het spanningsnet worden vervoerd. Er zijn meerdere vormen van pedal power te vinden. Zo is er in Engeland iemand die een generator heeft gemaakt door 2 trappers aan een apparaat te bevestigen. Maar ook de gewone fiets kan worden aangesloten op een condensator die stroom levert wat in een accu kan worden opgeslagen.

Bewegingsenergie

In 2009 is een uitvinding gedaan waardoor bewegingsenergie elektriciteit oplevert. Je kunt een apparaat onder een stoeptegel leggen en elke keer als er iemand op stapt dan wekt de stoeptegel energie op. Nog efficiënter is deze apparaten onder de rijweg aan te leggen. Dan wekt een auto energie op als hij over bewegingssensor rijdt. Zelf zou ik zeggen: stop dit apparaat in je schoen met een accuutje in je zool zodat als je je gsm wilt opladen hem in je schoen moet steken. Via een draad kan de gsm op deze manier ook in je broekzak worden opgeladen terwijl je loopt. een trein is altijd in beweging en zou ook dit apparaat kunnen gebruiken om stroom op te wekken.

Accu

Horloges hebben batterijen nodig maar er bestaan al erg lang horloges die op bewegingsenergie werken. Dit moet verplicht worden in alle horloges zodat het kopen van kleine batterijtjes overbodig is. Batterijen kosten niet alleen arbeidsintensiviteit om ze te produceren maar zijn ook milieu-verontreinigend. Batterijen dienen dus geweerd te worden uit de maatschappij. Dit in tegenstelling tot accu's die vele malen herlaadbaar zijn. De accu's worden de laatste jaren steeds beter omdat laptops en gsm's ze gebruiken en er daarom meer research wordt gedaan naar accutechnologie. Het feit dat als iets veel gebruikt wordt, het principe verbeterd is een belangrijk universeel principe voor de positieve ontwikkeling van de prestaties van technologische producten. Alleen al daarom moeten allerlei milieuontlastende principes zoals zonnepanelen massaal ingevoerd worden zodat mensen op zoek gaan naar nog betere alternatieven. Het deksel van een laptop leent zich er uitstekend voor om een zonnepaneel op te plakken. Aangezien laptop vaak vervoerd wordt kan hij misschien deels op bewegingsenergie lopen. Ook fietsen kunnen verder geïnnoveerd worden door er bijvoorbeeld aansluitingen op te maken waarmee gsm's en laptops kunnen worden opgeladen. Stroom kan komen uit de as van het wiel waar een condensator op zit zodat zonder wrijving energie kan worden verkregen, dit in tegenstelling tot energie uit een dynamo.

Vermiste Innovaties

Teveel innovatieve producten verdwijnen in een la. Het komt eventjes in het nieuws en verdwijnt dan weer. Een aantal jaar terug had een Nederlands bedrijf flexibele zonnepanelen uitgevonden die met een stof verweven konden worden. Het principe was dat een jas een gsm kon opladen. Nooit meer iets van gehoord. Het wordt lastig om oorzaken op te sporen van het uit beeld verdwijnen van innovaties. Een reden zou kunnen zijn dat het experiment te goed werkt, of dat het helemaal niet werkte. Beide redenen kunnen aanleiding zijn om het buiten het bereik van media te houden. Innovaties moeten goed gevolgd kunnen worden zodat het nooit bij een eenmalig nieuwsbericht blijft. De maatschappij en de wetenschap hebben er baat bij dat de redenen waarom aangekondigde innovaties uit beeld verdwijnen openbaar worden gemaakt. Wat zonnepanelen betreft horen we al jarenlang het credo uit de markt: nog een jaar 2, dan zijn de panelen zo rendabel dat ze geïntroduceerd kunnen worden€.

GSM

Overigens is een gsm een product waar allerlei innovatieve toepassingen op zijn maar we moeten niet vergeten dat elk apparaat wat meer stroom gebruikt dan zijn concurrerende apparaten eigenlijk om dit criterium een achteruitgang is. Het praten door een gsm kost elektriciteit terwijl dat bij vaste huistelefoons niet het geval was. De eerste telefoons met draaischijf wekte door het draaien aan de schijf net genoeg stroom op om met elkaar te praten. Dat betekent dat als de stroom 3 dagen uitvalt je met een telefoon van 60 jaar geleden met elkaar kunt praten en met gsm's niet. De gsm is dus op dit vlak nog geen vooruitgang.

Windmolens

Ditzelfde geldt eigenlijk voor elektrische pompen. Met windmolens kan dat ook en die zijn gratis. Het idee dat een windmolen niet efficiënt genoeg is is onzin. Nederland zou niet eens hebben bestaan zonder windmolens dus het zal vast een efficiënt middel zijn.  Als het principe van de windmolen was doorontwikkeld dan hadden we nu misschien superefficiënte windmolens gehad. In Nederland werd erg veel gedaan op de wind. De zaagmolen zorgde er in de 17e eeuw voor dat mensen niet meer met de hand hoefden te zagen. Daardoor konden de Nederlanders veel sneller schepen bouwen dan Engeland wat veel meer mensen telde. De Zaanstreek stond destijds vol met zaagmolens en welbeschouwd is de Zaanstreek het eerste moderne industriegebied ter wereld. Dit is een voorbeeld van technologie die een samenleving een flinke voorsprong geeft. Nu dienen de windmolens alleen als versiering van het landschap. Ze draaien maar doen verder niets. Een eenvoudige condensator plaatsen zou extra elektriciteit opleveren. Er zijn in Nederland nog 1000 werkende klassieke windmolens. Ook watermolens werken goed om stroom op te wekken. Je vind ze vaak in bergachtige gebieden maar ook in Limburg zie je nog enkele watermolens.

Magneetmotor

De magneetmotor is een recente uitvinding die in Australië wordt uitgetest en toegepast in auto's. De magneetmotor kan ook geïntroduceerd worden in het huishouden om alle apparaten in huis van stroom te voorzien. Het is de bedoeling dat men een paar honderd euro betaalt voor één motor en daarna nooit meer een energierekening ontvangt, of zelfs geld krijgt van het elektriciteitsbedrijf omdat men energie produceert. De magneetmotor is een motor gebaseerd op ronddraaiende magneten. Er moet eerst een hoeveelheid energie aan de motor worden gegeven. Hiervoor wordt een startmotor gebruikt. Daarna draait de motor enige tijd vanzelf. De onderzoekers melden dat er 6 maal zoveel energie uitgaat als dat er in wordt gestopt. De wet van behoud van energie wordt hier dus overtreden. Hoe het principe exact werkt en of het een betrouwbaar principe is moet afgewacht worden. De uitvinders willen de motor sowieso in en willen het concept niet verkopen aan een bedrijf omdat alom bekend is dat bedrijven patenten opkopen om het van de markt te houden. Dit kapitalistische principe van marktbescherming is één van de redenen dat het kapitalisme aan zichzelf ten onder zal gaan. Er wordt bij bescherming van een markt altijd meer waarde gehecht aan bedrijfsbelangen dan aan de belangen van individuele mensen. Dat wordt op een gegeven moment zo ver door gevoerd dat er een ommekeer in het denken gaat plaats vinden en mensen het kapitalisme zullen afdoen als filosofie om het huishouden van een land mee te besturen.

Watermotor

De watermotor is een concept dat veel meer voor de hand ligt om te gebruiken. Het feit dat de kapitalistische maatschappij aan de benzinemotor blijft vastklampen is een manier om de maatschappijbewoners te knechten en uit te buiten. Een auto die door water of elektriciteit wordt voort gedreven zou om vele redenen veel praktischer zijn. De eerste auto die op elektriciteit reed was een Nederlandse driewieler gemaakt door Stratingh. De elektrische auto is tot de jaren 30 populair geweest. Daarna heeft de massaproductie van benzinemotoren de elektrische motor van de markt verdrongen. De stoommachine kennen we allemaal, maar niet dat er ook auto’s waren die op stoom reden. In 1902 was het snelheidsrecord op naam van een auto die op stoom reed. De stoomauto verbrak als eerste de 100km/uur grens. In die tijd reden sukkelden benzineauto's met een gangetje van 15 km/uur door de straten. Het zou zeer logisch zijn geweest om de stoomauto te vervolmaken maar dat is niet gebeurd. In de loop der jaren is er op diverse plekken in de wereld door uitvinders en techneuten een motor op water uitgevonden. Deze is schoner en goedkoper in gebruik. Ook in Nederland hebben enthousiaste studenten een watermotor uitgevonden. Deze studenten hebben het patent aan Shell verkocht die er om bekende redenen nooit iets mee heeft gedaan. Een uitspraak van de directeur van Shell is dat ook in koffieschillen zouden handelen als dat de nieuwe aandrijfvorm was. Op afvalproducten valt inderdaad een winstmarge te creëren. Maar op water niet omdat water overal voorradig is. Daarom houdt Shell dit principe van de markt tegen de belangen van mens en milieu in. Overigens is de kans groot dat overheid en Shell zijn bedrijfsgeheimen belangrijker acht en zal een woordvoerder van Shell zulke waarheden ontkennen en zullen gaan melden dat het of complottheorieën zijn, of dat de techniek uitvoerig is getest maar niet betrouwbaar genoeg was. Het echte argument is dat het niet commercieel genoeg is. De overheid doet mee de belangen van Shell te verdedigen omdat het benzineverbruik geld oplevert voor de schatkist. De overheid gebruikt geld uit de schatkist vooral om bedrijven te faciliteren. Politici die in de ogen van bedrijven hun werk goed doen worden beloond met allerlei commissariaten. Dat zijn baantjes die weinig tijd kosten, een paar uur per maand en een miljoenensalaris opleveren. Zo houden bedrijven de politici zoet.

Luchtmotor

De luchtmotor is recent door een Franse uitvinder ontwikkeld. Auto's kunnen goed rijden op gecompresseerde lucht. De lucht drijft een motorblok aan. De Franse uitvinder heeft echter veel moeite gehad met het vinden van een autofabrikant die het concept wou kopen. Uiteindelijk is de piepkleine Indiase autofabrikant Tatra akkoord gegaan. Maar als Tatra door een groot westers bedrijf wordt opgekocht zal volgens het kapitalistische principe van marktbescherming ook dit concept nooit massaal ingevoerd worden.

Combinatietechnieken 

In 2009 hebben studenten van de TU Delft een wedstrijd gewonnen in Denemarken tussen auto's die op windenergie rijden. Ze doen momenteel onderzoek naar energie uit het verschil tussen de rijwind en de wind die boven het wegdek waait. Het principe van wedstrijden houden is een soort afleidingsmanoeuvre aangezien er moet worden voldaan aan allerlei wedstrijdreglementen. De Solar Challenge, een andere wedstrijd tussen auto's op zonne-energie heeft nog steeds geen toepassing gevonden in de autotechniek. De samenleving zit niet op wedstrijden te wachten maar op uitvoerbare concepten. Eén manier om elektrische auto's meer zelf voorziend te maken is het combineren van concepten. Zo kan de motor worden opgeladen als de auto stilstaat door een windmolentje dat op de auto staat of in de carrosserie is verwerkt. Deze windmolentjes worden nu al verkocht voor de pleziervaart. Daarnaast kan er een zonnepaneel op het dak en motorkap worden geplaatst. Door het gebruik van flexibele zonnepanelen is het mogelijk om de hele carrosserie van zonnepanelen te voorzien. Net zoals de flintstones hun auto op bewegingsenergie voortbewegen kan er een fietspedaal mechanisme in de auto worden gemaakt om de motor op te laden. Omdat de auto's vaak vierzitters zijn kunnen er vier fietspedalen worden ingericht om de motor van stroom te voorzien. Deze pedalen kunnen worden aangevuld met een versnelling zodat iedere passagier of chauffeur zijn eigen instelling kan maken om optimaal elektrische energie uit de fietspedalen te halen. Zo wordt autorijden niet alleen maar een passieve bezigheid maar wordt de lichaamsconditie ook getraind. Rijwind-wegdekenergie is een vierde aanvullende mogelijkheid om de accu's van elektrische auto's van stroom te voorzien. Als deze vier mogelijkheden, en er zijn er ongetwijfeld meer in één voertuig worden toegepast dan maakt deze auto kans om zijn actieradius dermate te vergroten dat hij meer dan concurrerend is met de benzineauto. Schoner en goedkoer is het sowieso. We moeten ook niet vergeten dat met name door het windmolentje en de zonnepanelen de auto in stilstaande toestand energie opwekt. Dat is belangrijk omdat de actieradius een begrip is wat rekening houdt met het benzineverbruik, en niet met de totale duur dat een auto gebruikt wordt. Een benzineauto met een actieradius van 800 kilometer zo zelden aan één stuk door gebruik worden omdat dat veelal betekent dat men 8 uur achter het stuur zit. Iedereen zal begrijpen dat een chauffeur dat zelden doet, hij of zij houdt vast om de paar uur even pauze waardoor in het geval van de combinatietechnieken me nieuwe energie opdoet. Als men dit ook nog combineert met de mogelijkheid om via een stekker op te laden dan is de elektrische combi-auto helemaal ideaal. 

Hybrides

Natuurlijk zijn er wel hybridenauto’s op de markt en is ook dat een goed concept maar we moeten helemaal af van het olieverbruik. De hybride-auto is een verbeterde tussenvorm en het zou van wijsheid getuigen als overheden verbeteringen in motoren apprecieert door ze verplicht te stellen en de benzinemotor zo snel mogelijk te verbieden. Ook kan de huidige motor met enige aanpassingen geheel op zonnebloemolie rijden. In Bougainville had men te kampen met een boycot. Papua Nieuw-Guinea leverde geen benzine meer aan het eiland nadat de eilandbewoners een grote internationaal mijnbouwbedrijf van het eiland hadden verjaagd. In eerste instantie waren de papua's blij met dit bedrijf maar ze zagen al snel in dat het bos werd doodgemaakt en het gif wat voor het winnen van koper werd gebruikt ervoor zorgde dat na 20 jaar er nog steeds niets groeide. De Papua's hebben toen zelf de auto's omgebouwd zodat ze op kokosnootolie reden. Dit zijn allemaal voorbeelden dat de wereld makkelijk zonder olie kan. Brazilië rijdt al jarenlang op ethanol, een brandstof gemaakt uit suikerriet. De derde wereldlanden geven het voorbeeld aan de westerse landen.

Biobrandstof

Een redenering waarom bio-ethanol niet goed voor het milieu zou zijn is dat het gebruik van akkers om brandstof te verbouwen niet echt slim is. Dat is inderdaad zo. Het mooie van bio-ethanol is echter dat het uit alle plantafval gemaakt kan worden. Momenteel wordt er vooral kunstmest gemaakt van groente -fruit -en tuinafval. Het is echter ook mogelijk om brandstof hiervan te maken. Zelfs het gras wat door plantsoenendiensten wordt gemaaid kan hiervoor gebruikt worden. Het is dus geheel onnodig om deze brandstof te verbouwen. In de landbouw is heel wat oneetbaar plantafval te winnen. Door een foutieve redenering over bio-ethanol wordt een positieve ontwikkeling tegen gehouden. Het wordt bij voorbaat niet getest en er wordt niet mee geëxperimenteerd zodat de techniek niet verbeterd kan worden. Als men met dezelfde huiveringen de benzinemotor had benaderd dan had deze nooit ingevoerd geworden aangezien er altijd verbeteringen plaats vinden aan een pas geïntroduceerd concept.

naar hoofdstuk 7

terug naar begin

 

word to html converter html help workshop This Web Page Created with PageBreeze Free Website Builder  chm editor perl editor ide